Voeding tijdens de zwangerschap

Voeding tijdens de zwangerschap 

Voor de baby is het beter wanneer je bepaalde voedingsmiddelen niet eet tijdens de zwangerschap. Vaak weet je echter niet vanaf dag één dat je zwanger bent, dus het is verstandig dat je je deze producten alvast laat staan wanneer je zwanger probeert te worden. 

 

Je hoort en leest regelmatig over wat je wel of beter niet kunt eten tijdens de zwangerschap. Wij raden je aan deze informatie altijd te checken bij betrouwbare instanties, zoals het voedingscentrum.

 

Wat kan je beter niet eten tijdens de zwangerschap? 

  • Rauw vlees (denk aan tartaar, carpaccio, en niet-doorgebakken biefstuk)
  • Rauwe vleeswaren (zoals filet americain, ossenworst, chorizo, rosbief, rauwe ham, salami en cervelaat)
  • Gerookte kant-en-klare vis(denk aan gerookte zalm, paling, haring, gerookte makreel)
  • Rauwe vis (zoals vistartaar, ceviche, haring en sushi.)
  • Schaal- en schelpdieren (denk aan mosselen, kreeft, garnalen, oesters, coquilles en krab)
  • Roofvissen, zowel vers als uit blik (onder de roofvissen vallen de zwaardvis, tonijn, makreel, snoek, snoekbaars en haai)
  • Rauw ei (een gebakken of gekookt eitje moet goed verhit worden). 
  • Producten met rauwe eieren (zoals zelfgemaakte mayonaise, mousse en tiramisu). 
  • Rauwe kiemgroenten (zoals taugé of alfalfa) 
  • Kaas dat gemaakt is van rauwe melk (op het etiket wordt dit aangegeven als ‘au lait cru’ of ‘gemaakt van rauwe melk’) 
  • Drop (Niet meer dan acht dropjes per dag)
  • Kruidenpillen en etherische kruidenolie
  • Anijs, dragon, basilicum, venkel, piment, nootmuskaat, kaneel, peper en foelie (kleine hoeveelheden zijn niet schadelijk, maar probeer niet te veel te gebruiken)
  • Sojaproducten (zoals tofu, tempé of sojabonen. Eet dit maximaal twee keer per week)

 

Wat kan je beter niet drinken tijdens de zwangerschap?

  • Alcohol
  • Cafeïne houdende dranken (maximaal twee kopjes per dag. Let op: in sommige theesoorten zit ook cafeïne)
  • Rauwe melk rechtstreeks van de boer
  • Sojadrink of yoghurt (maximaal vier glazen of schaaltjes per dag)

 

Voor de meest actuele informatie verwijzen we je door naar het Voedingscentrum. 

 

ZwangerHap

Het Voedingscentrum heeft een app ontwikkeld om gemakkelijk op te kunnen zoeken wat je wel of niet mag eten of drinken wanneer je zwanger bent. Erg handig wanneer jij twijfels hebt over een bepaald product!