Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Als je zwanger bent komt er veel op je af. ‘Wat moet ik allemaal regelen en wanneer?’

Hieronder zie je een overzicht van de vragen die het meest gesteld worden per mail of aan te telefoon bij de medewerkers van ons servicebureau.

Hoe kan ik me aanmelden voor kraamzorg?
Je kunt je via onze website aanmelden via ons aanmeldformulier.
Het is ook mogelijk om ons op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur te bellen op 024 3049800.
Sommige zorgverzekeraars willen dat je je via je zorgverzekeraar aanmeldt.
Werken jullie voor mijn zorgverzekeraar?
Ja, wij hebben met alle (Nederlandse) zorgverzekeraars een contract.
Wat als er iets verandert in mijn situatie?
We vinden het fijn als je veranderingen doorgeeft aan ons. Bijvoorbeeld als je verandert van zorgverzekeraar. Of je gaat geen gebruik maken van onze kraamzorg door een miskraam of vroeggeboorte. Wijzigingen kun je gemakkelijk doorgeven via het contactformulier.
Wat als ik na mijn aanmelding ga verhuizen?
Ga je verhuizen en blijf je binnen ons werkgebied, dan blijf je gewoon bij ons ingeschreven.
Verhuis je te ver buiten ons werkgebied, dan kun je bij ons de zorg annuleren en je bij een ander kraambureau inschrijven. Je betaalt dan bij ons alleen de inschrijfkosten.
Waar kan ik klossen bestellen?
Wij hebben een overeenkomst met Medipoint en duxxie.
Je kunt je klossen daar bestellen en thuis laten bezorgen. Zij hebben nog veel meer producten die je daar kunt bestellen. Onze kraamzorgconsulent zal je dit vertellen tijdens de intake.
Is de kraamzorgconsulente die de intake doet ook meteen mijn kraamverzorgende?
Nee, wij werken met kraamzorgconsulenten. Zij zijn geen kraamverzorgenden.
Met de kraamzorgconsulente bespreek je de wensen en zij zorgt dat deze in je dossier vermeld worden. De planner van Kraamzorg Zuid-Gelderland is dan bij inzet van de zorg goed op de hoogte van jullie wensen als kraamgezin.
Willen jullie het babykamertje zien tijdens de intake?
Dit is niet nodig, maar vinden we wel leuk! We komen geen luiers tellen, zoals soms toch nog gedacht wordt. We geven uitleg over de kraamtijd en horen graag jouw wensen voor de kraamtijden beantwoorden al je vragen.
Willen jullie de andere kinderen in het gezin zien tijdens de intake?
Dat is niet nodig, maar zeker leuk als ze er zijn.Verwacht je dat de intake prettiger verloopt zonder dat ze er bij zijn, dan is het ook prima dat ze er niet bij zijn. Aan jou de keuze.
Hoeveel dagen kraamzorg krijg ik?
Je krijgt 8 – 10 dagen kraamzorg. Over het algemeen krijg je 8 dagen kraamzorg. Is er iets met jou of je baby waardoor wat extra dagen nodig zijn, dan worden deze bij geïndiceerd.
Beval je in het ziekenhuis en blijf je daar nog een dag, dan gaan deze er van af. Was je bijvoorbeeld 2 dagen in het ziekenhuis, dan krijg je thuis nog 6 dagen zorg.
In bijzondere situaties is soms verlenging van dagen tot na de 10e dag mogelijk. Het hangt er vanaf hoe je verzekerd bent en bij welke zorgverzekeraar of dit mogelijk is. Dit moet wel altijd speciaal aangevraagd worden.
Hoeveel uur kraamzorg krijg ik?
Er wordt gewerkt met een landelijk indicatie protocol (LIP) voor de kraamzorg. Dit geeft aan dat je bij borstvoeding recht hebt op 49 uur verdeeld over 8 dagen (gemiddeld 6 uur per dag). En bij kunstvoeding 45 uur over 8 dagen (gemiddeld 5,5 uur per dag). In sommige omstandigheden worden er meer of minder uren geïndiceerd. Je kunt kiezen voor zorg op maat met een minimum van 3 uur per dag.
Dit wordt ook wel minimumzorg of 24 uurs zorg genoemd.
Krijg ik één kraamverzorgende?
Dat is ons uitgangspunt, zoveel mogelijk één kraamverzorgende. Garanderen kunnen we dit niet. Wij vertellen je altijd bij inzet van de zorg of de kraamverzorgende alle dagen bij jou blijft of dat er na een aantal dagen een collega van haar bij jullie verder werkt.
Stel dat het niet klikt met de kraamverzorgende, kan ik dan om een andere kraamverzorgende vragen?
We vinden het belangrijk dat je een kraamtijd hebt die bij jouw past. Als iets niet fijn loopt in het contact met de kraamverzorgende dan hopen we dat je dit met haar bespreekt. Vaak is er dan een oplossing mogelijk. Komen jullie er samen niet uit, dan mag je naar kantoor bellen en gaan we een oplossing zoeken. Een oplossing kan zijn dat er een andere kraamverzorgende komt.
Moet er altijd een kruik aanwezig zijn, ook in de zomer?
Ja, ook in de zomer kunnen baby’s toch moeite hebben zich op temperatuur te houden. Er moet daarom altijd een kruik in huis zijn.

Hoe gaat het precies met het regelen van de kraamzorg?
Bekijk de 7 stappen van kraamzorg regelen.